HISTORIKK
Teaterverkstedet
I 1984 åpnet Kenneth Dean TEATERVERKSTEDET i en nedlagt trikkestall på Torshov i Oslo.
Ideen var å skape et sted hvor man kunne samle profesjonelle og amatører for å se forestillinger, gå på kurs i skuespillerteknikker og dele erfaring fra ulike teatermiljøer. På scenen skulle det settes opp teaterstykker i ulike sjangre som ikke fantes fra før i Norge. |
Tanken var at det skulle bli et verksted for utvikling av publikumsrettet teater.
TEATERMILJØ
Teaterverkstedet var et senter med skole, kursvirksomhet, teaterforestillinger og kafé. Skolen har avgitt skuespillerpersonale til film, institusjonsteater, reklame og andre frigrupper.
Likevel var det først og fremst et samlingsted for teaterelskende profesjonelle og amatører som sammen skapte et unikt kreativt miljø.
Teaterverkstedet var et senter med skole, kursvirksomhet, teaterforestillinger og kafé. Skolen har avgitt skuespillerpersonale til film, institusjonsteater, reklame og andre frigrupper.
Likevel var det først og fremst et samlingsted for teaterelskende profesjonelle og amatører som sammen skapte et unikt kreativt miljø.
Undervisning
Teaterverkstedet hadde en rik undervisningsvirksomhet; kveldskurs, helgekurs og sommerskoler på huset. Utenfor blant annet ved Oslo lærerhøgskole, AOF, i det private næringsliv og i flere år, ved Universitetet i Oslo.
Fra 1985 til 1988 drev Teaterverkstedet Norges første alternativ til Statens teaterhøgskole, en ettårig skuespillerskole, godkjent på høyskolenivå av Kultur-og vitenskapsdepartementet. Les mer om våre skoler og vår undervisningsideologi her. |
Forestillingene
Teaterverkstedet gjennomførte 13 helaftens forestillinger i trikkestallen og var i sin tid Oslos eldste frie teatergruppe.
Blant stykkene var: Metamorfose, Stormen, Scrooge, Alice i Eventyrland, Grålvomsaken og Marinetti. Responsen på den publikumsrettede formen var overveldende, både fra publikum og kritikere. Etter hvert bygget det seg opp et trofast publikum fra hele landet. |
TEATER X
I 1992 ble Teaterverkstedet, ved Kenneth Dean engasjert til å lede Teater X –prosjektet.
Dette var et unikt prosjekt som skulle ta ungdom ut av arbeidsledighet og benytte kultur som et redskap til å gi deres liv en ny retning. Prosjektet var bygd på et seriøst fundament og utviklet seg til toårig utdanningsprosjekt som ble lagt opp etter modell fra Teaterverkstedets skole og kurs. Prosjektet ble finansiert av Akershus Fylke og Bærum Kommune. Det var her samarbeidet mellom Geir Robsrud og Kenneth Dean oppsto for første gang. |
Undervisning
Utdanningen til Teater X gikk ut på å trene opp skuespillere og utvikle et felles teaterspråk som gruppe.
Det ble lagt vekt på eksponeringstrening, akrobatikk, klovneteknikk, fysisk komedie, melodrama og gateteaterferdigheter. Videre ble fokuset lagt på rolleutvikling, karakterinnlevelse og arbeid med hel- og halv- maske. Til slutt jobbet man med tekstarbeid og følelsesminne etter Stanislavsky- metoden. Les mer her. Etter en hard utdanningsperiode på to år, ble frigruppen Teater X stiftet. |
Forestillingene
Teater X ble mest kjent for forestillingen Gjøglernes Aladdin som turnerte hele landet, spilte en sesong på Den Nationale Scene i Bergen, på ABC- teateret i Oslo og var ute med Riksteateret; og for Ibsens Gjenganger, første norske friteaterforestilling invitert til å delta på Nationaltheatrets Ibsenfestival.
Vårt Aladdin prosjekt spilte over 300 forestillinger og var ble invitert til sesonger både på ABC teatret i Oslo, Riksteatret og Den Nationale Scene i Bergen. |
Her kan du lese hva pressen har skrevet om Teater X og Scene X
Robsrud & DeaN
Geir Robsrud og Kenneth Deans samarbeid ble etterhvert formalisert under navnet Robsrud & DeaN - arvtagerne til Teaterverkstedet og Teater X.
Deres stykkers temaer har variert, alt fra ensomhet til religion men de har alltid forsket i teatret som kunstform. Disse forskningsarbeidene har gitt stor innsikt i teatrets mekanikker noe man mener har tilført deres forestillinger den livskraft som Teaterverkstedet, Teater X og Robsrud og Dean er kjente for. |
R&D’s unike form har gjort at de blir hyret inn for å produsere for andre. Blant annet i 2002 til den Nordiske tv-serien «Gnottene» hvor Robsrud spilte og Dean hadde regi. Gruppen har også produsert i samarbeid med Rogaland Teater, Scenekunst Østfold og flere ganger med Akershus teater, sist med Shakespeares komedie "Like for like".